Zon, strand en zee! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Maartje Dis - WaarBenJij.nu Zon, strand en zee! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Maartje Dis - WaarBenJij.nu

Zon, strand en zee!

Door: Maartje van Dis

Blijf op de hoogte en volg Maartje

10 November 2010 | Cambodja, Preah Seihanouk

Daar ging de wekker dan om kwart voor 6! Douchen, tas afpakken en naar beneden om uit te checken en te ontbijten. Het busje dat mij naar het busstation zou brengen, kwam zelfs te vroeg, dus snel mijn boek omgewisseld. Niet gekeken waar het over ging, maar gewoon de eerste gepakt die ik zag liggen. In de bus kwam ik er alleen achter dat het een Zweeds boek is. Heb ik weer!
Ondanks de toch niet zo geweldige Cambodjaanse muziek die ze draaide in de bus heb ik toch de hele weg geslapen. Eenmaal aangekomen in Battambang stond iedereen mij al op te wachten. Bij de bus staan altijd mannetjes met papiertjes met hun hotel en tuk tuk service en staan ze met zn allen voor het raam te springen, op het raam te kloppen en hard te schreeuwen om je mee te krijgen naar hun hotel of om hun tuk tuk service te gebruiken. Daarom hadden zij ook een papiertje gemaakt met daarop de tekst: Miss Maartje van Dis. Na een hoop geklop op het raam, een hoop gespring en geschreeuw, kwam ik niet meer bij van het lachen en een paar anderen mensen in de bus vonden het ook wel grappig. Toch een heel leuk ontvangst!

Op naar ons appartement!! Een heel groot appartement, met bank, keuken, een warme douche (eindelijk!!), flatscreen, een tafel met stoelen, kasten en nog veel meer! Kortom alles erop en eraan en onwijs luxe! Hier even gedouched en omgekleed, want het was heel warm!
Daarna met zn allen op naar ontbijt. Hier hebben we alleen meer dan een uur op moeten wachten, dus waren de meesten niet zo blij en al helemaal, omdat het ook nog eens niet te eten was. Maarja iedereen had honger, dus even doorbijten.

Daarna stonden de twee tuk tuks klaar die zij de dag ervoor al hadden bestel. De eerste stop was de bamboo train. Een heel oud spoor, wat allang niet meer recht is en heel wat gaten en hobbels, maar het werkt. Hierop wordt een karretje gelegd en daar gaan we dan. Het gaat heel hard en als er een tegenligger komt, moet één van ons het karretje eraf tillen, zodat de andere erdoor kan en daarna kon het karretje er weer op. Het was een hele ervaring en we hebben het er erg naar ons zin gehad!! :D
Hierna door naar de killing caves en een tempel op de top van een berg. De killing caves waar heel indrukwekkend. Er waren 2 verschillende grotten. De ene was voor de kinderen en de andere voor de volwassenen. Tijdens de periode van Rode Khmer, gooiden ze de kinderen in de cave om hen hier te laten verhongeren. De botten en schedels hebben ze er wel uitgehaald, aangezien het nogal heftig is om deze te zien. Kennelijk kon je zo’n 10 jaar geleden nog wel de geur van de lijken ruiken. De cave van de volwassenen was een gat waar ze doorheen gegooid werden. De meesten raakten alleen gewond, dus het was het gewoon afwachten totdat ze dood gingen. Als je goed keek kan je nog steeds botten zien, maar de meesten zijn al weg gehaald. Bovenop hebben ze een paar schedels en botten in een bak gelegd, dus kan je deze nog bekijken. Van de 3 miljoen mensen die vermoord zijn onder het regime van Paul Pot, zijn hier ‘maar’ 3000 mensen vermoord, waarvan vooral vrouwen en kinderen.
Na deze grotten, kwam ik heel toevallig Matt nog tegen, die ik in Ayuthaya had ontmoet. Hij was al bijna een maand aan het reizen in Cambodja en ging hierna door naar Laos. Even bijgepraat en daarna op naar de tempel op de berg. Aangezien het nogal warm was en het een grote klim was, was het best vermoeiend! Toch aangekomen en het uitzicht was het zeker waard! Hierna weer terug naar beneden voordat het donker zou worden. Onze gids, een 14 jarige jongen, wat geld gegeven, zodat hij weer 2 maanden naar Engelse les kan gaan. Hij spreekt echt heel goed Engels en dit betaald hij door af en toe mensen rond te leiden bij de caves en de tempel.
Hierna zouden we eigenlijk nog naar ‘the old village’ gaan, maar het was al donker en werd al laat. Toch maar terug gegaan naar het appartement. Even wat gaan eten en daarna tas weer inpakken, douchen en om 11 uur ging onze bus alweer richting Sihanoukville.

Nadat ons verteld was dat we om 7 uur ’s ochtends aankwamen, kwamen we niet om 7 uur ’s ochtends aan in Sihanoukville, maar in Phnom Penh. Hier moesten we weer overstappen en zouden we 4 uur, wat uiteindelijk 6 uur, later aankwamen in Sihanoukville. De meiden hadden al kamers voor ons gereserveerd dus dat scheelde weer. Even gaan ontbijten/lunchen/snacken, want het was onderhand al 3 uur ’s middags en we hadden nog niets gegeten. De meiden ook op het strand tegen gekomen, dus die kwamen er later ook bijzitten. Nog even in het restaurantje bij het strand gezeten en daarna terug om te douchen en daarna zijn we nog gaan avondeten. Aan de tafel naast ons zat een hele groep met Nederlanders. De Engelsen beweren dat ze al heel veel Nederlanders hadden ontmoet en ze ze overal horen, maar naast Femke en Simone heb ik toch niet veel Nederlanders ontmoet. Even gepraat en daarna op naar een strandtent.

De volgende dag samen met Jess, Ami, Nico, Ryan, James en Alex een boottocht gemaakt. Op de derde verdieping op het zondek onze plaatsen geclaimd en hier de hele dag gelegen. Tussendoor nog gesnorkeld en een waterval bezocht waar we nog gezwommen hebben. Daarna weer terug en rond een uurtje of half 7 waren we terug. De grote bioscoop zaal gehuurd om 8 uur, dus met zn 11en 2 films gekeken en pizza laten bezorgen. Een heerlijk relaxte dag dus!
Nadat ik mij gister toch echt regelmatig ingesmeerd had met factor 50, ben ik nog steeds heel erg verbrand. Daarom maar een dagje onder de parasol gezeten vandaag aan het strand. Wel een heerlijke dag geweest vandaag! Zo meteen gaan we even een hapje eten en daarna weer voetbal kijken.

De stranden zijn hier heel mooi! De lucht is blauw en het water is helder blauw/groen! Wat wil men nog meer! Kennelijk zijn de stranden in Vietnam en Thailand nog mooier, dus dat beloofd wat!

Liefs,..

• 10 November 2010 - 13:10

Lolotte:

De reis wordt steeds luxer. Appartement, eigen bioscoop. Dat wordt wel afzien in Nederland :)
    Van dat strand en de zee wil ik wel eens foto's zien.... Met snorkelen nog mooie vissen gezien? Kus

• 10 November 2010 - 15:47

Genia:

Geniet van het mooie weer en heerlijke stranden, hier is het guur en kil weer. Liefs Genia.

• 10 November 2010 - 15:53

Petra:

Geniet van al dat moois. En thuis wacht je moeder!Dus niets afzien. Wij zijn jaloers, dus nog meer genieten! X

• 14 November 2010 - 14:29

Ineke:

indrukwekkend weer! En natuurlijk hjel relaxte dagen, leuk hoor.
    lieve meelezers: ligt het aan mij, maar ik moet me erg concentreren om de combinatie: witte letters op geel te lezen. Ik wordt natuurlijk een beetje oud, maar ja..
    Als er meer problemen mee hebben is het misschien fijn om het iets aan te passen.
    Fijne dagen weer!