De eerste stappen in KL! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maartje Dis - WaarBenJij.nu De eerste stappen in KL! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maartje Dis - WaarBenJij.nu

De eerste stappen in KL!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

29 Augustus 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi allemaal!

Eindelijk weer even internet om iets te posten. Ik ben natuurlijk in het begin heel actief geweest met het schrijven wat ik allemaal heb gedaan per dag, maar na een paar dagen hield dat ook weer op. Heb het nog wel voor een paar dagen opgeschreven, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen! ;) Zal er een ‘korte’ samenvatting van geven!

In het begin was het allemaal een groot gedoe, want de verschillende trein/monorail lijnen in de stad zijn allemaal van een ander bedrijf. Dit betekent dat je iedere keer een ander kaartje moet kopen als je over wilt stappen. Soms sta je hier wel 10 – 15 minuten voor in de rij. Gelukkig heb ik de uitvinding van de eeuw gevonden: de Maleisische OV-chipkaart. Scheelt weer in de rij staan en iedere keer kaartjes kopen, wat alleen maar met muntjes of briefjes van 1 en 5 kan etc.. .

De 21e verdieping, hier komen dus alle VIP’s en grote mensen. Feitelijk is het enige wat je moet doen: koffie of thee inschenken, tafels uitnemen, tafels indekken, telefoon opnemen, af en toe iemand in of uit checken, nog meer koffie, ontbijt opruimen, middag snacks neerzetten, nog wat koffie, oh en nog wat koffie uiteraard! Niet heel veel te doen dus. Vooral omdat ik nog niet weet hoe alles werkt en ook niet de systemen ken, is het vooral koffie zetten. Ben ondertussen dus een expert in het knopje ‘coffee’ indrukken! Gelukkig heb ik ondertussen al wel mijn code voor de Hilton university online gekregen, dus kan ik het systeem gaan leren en komt er iets meer inhoud. Verder hebben ze op dit moment geen guest relations in het hotel, omdat er te weinig mensen zijn. Ze willen dit echter wel weer terug gaan invoeren en ik mag hier bij dit project mee gaan helpen, dus dat is dan iets minder koffie zetten! :)
Verder heb ik ook al mijn eerste fooi gekregen! Het aanzienlijke bedrag van 9 ringit wat zo’n 2,25 euro is.

Wat wel grappig is, is dat ze tijdens het vasten hier allemaal al 3 kwartier van te voren klaar zitten bij de burger king, kfc en alle andere restaurantjes met hun eten voor zich. Ze mogen pas om half 8 beginnen met eten, maar een 3 kwartier koude burger lijkt me nu ook weer niets! Nu is het vasten afgelopen, dus kan iedereen gewoon een normale burger eten. Ze geven hier ook allemaal geld aan elkaar na deze maand vasten. Ik geluk, want ik kreeg meteen ook 100 ringit van het hotel en van een hotel gast ook 11 ringit. Selamat Hari Raya! ;)

Ondertussen ben ik er ook al achter gekomen dat ik geen geluk heb met de hotel kamers hier. In mijn kamer 360, konden de laatjes van de kast niet meer open, viel de fohn uit elkaar en drupte het bad en de douchekop. Nu komt nog het leukste van alles. Ik stap vrijdag ochtend de badkamer in en vond dat de vloer toch wel heel nat was. Over de gehele vloer van de badkamer lag een dikke laag water. Fijn. Ik moest toch een uur later werken, dus toch gewoon gaan douchen. Ik moest nog even naar beneden naar de housekeeping om mijn shirt op te halen en toen ik terug kwam op mijn verdieping, zag ik al dat bij de 2 kamers naast mij de gang ook al nat was. De housekeeping supervisor stond daar, dus maar even verteld dat ze bij mij ook even in de kamer moet gaan kijken. Ondertussen was het bij mij ook al overstroomd en was het tapijt van ongeveer de halve kamer doorweekt. Heb ik weer! Naar boven gegaan en gaan werken en aan het eind van de dag kwam ik terug in mijn kamer en was mijn hele kamer overhoop gehaald om het allemaal te maken. Blijkbaar zijn de leidingen kapot gegaan en komt al het water nu omhoog de kamers in. Dit gaat nog wel even duren, dus ik snel mijn koffers weer gepakt en verhuisd van kamer. Putri heeft me geholpen met verhuizen, dus dat was wel fijn. Deze kamer is iets kleiner, maar heb hier wel een douche en bad apart en is toch iets minder uit elkaar vallerig. Tenminste, ik heb meteen de kast deur gesloopt, dus die kan niet meer open, doen 2 lampen het niet en heb ik al 2 huisgenoten gehad, kakkerlakken.
Onderhand zijn we alweer verhuis en zitten we nu in een kamer waar de bedden korter zijn dan ons. Na het weekend word het weer verhuizen, maar dan zitten we in een nieuwe kamer, dus dat moet helemaal goed zijn!!

Verder zijn we alle clubs hier een beetje aan het uitproberen en gaan we bijna iedere avond wel met een groep samen eten of een drankje doen. Conclusie: Gezelligheid!!
Er zijn nu al heel veel Nederlandse studenten, maar er komen er nog meer.
Verder ga ik af en toe met wat collega’s wat drinken of eten en leer je ze ook buiten het werk om kennen. Wat het daarna op het werk weer allemaal een stuk gezelliger maakt!

De afgelopen 2 dagen heb ik orientatie gehad. Beetje geschiedenis en informatie over het hotel. Was niet hele boeiend, maar wel weer veel nieuwe mensen leren kennen, dus dat was wel weer gezellig!!

Ik moet zeggen dat de mensen hier in Maleisie echt heel vriendelijk zijn. Iedereen echt heel aardig en behulpzaam! De weg door de stad ken ik nu ook wel redelijk.
Het schijnt wel dat het een redelijk gevaarlijke stad is verder. Heel veel mensen worden beroofd. We hebben ook eigenlijk een beetje de regel dat we in sommige buurten niet meer na een bepaalde tijd alleen over straat lopen of gewoon een taxi pakken.

Dit weekend ga ik samen met Roos, Veerle, Wanda, Deshna en Lian naar Tioman. Een eiland in het oosten van Maleisie. Het is maar voor 2,5 dag, maar wel even lekker eruit! De foto’s zien er heel mooi uit, dus ik zeg google it!!

Geloof dat mijn samenvatting al weer een stuk langer is geworden dan gepland, dus het is wel weer mooi geweest!

Liefs,
Maartje

• 29 Augustus 2012 - 18:20

Huib:

Leuk verhaal. Dat van het verhuizen hadden wij niet echt goed begrepen. Jij naat oiman, wij moesten vanmiddag genoegen nemen met Zandvoort. Of dat eerlijk verdeeld is???

• 29 Augustus 2012 - 18:26

Pien:

Zo zo, Toiman ziet er idd mooi uit! *Jaloers. Gelukkig is het hier ook nu (nog) mooi weer, dus dat scheelt ook wel wat een beetje ;). Werk ze! xx

• 29 Augustus 2012 - 18:40

Lolotte:

Inderdaad, mooi bonte eiland! Geniet ze en graag de volgende keer wat foto's :) kus

• 29 Augustus 2012 - 18:42

Lolotte:

Stomme spellingcheck! Bounty eiland bedoel ik dus! X

• 29 Augustus 2012 - 18:57

Nicolette:

Wat leuk om je verslag te lezen, het is weer eens wat anders dan Oostenrijk. Veel plezier en werk ze daar

• 29 Augustus 2012 - 20:42

Femke:

Eehhh, met kakkerlakken in de kamer kom ik dus mooi niet bij jou logeren.. Hilton of niet... Van koffie hou ik dan weer wel, dus die mag ke voor me zetten! Misschien kan je je specialiseren tot barista, met van die figuurtjes in het melkschuim, leer je toch nog iets daar ;) Gelukkig is het in elk gezellig! Veel plezier op het eiland! xxxx

• 30 Augustus 2012 - 08:17

Nivard:

Klinkt weer lekker meid! geniet er van!

• 31 Augustus 2012 - 09:58

Ilon:

Leuk Verslag! Lekker ondernemend ben jij! Veel plezier!