Van Laos naar Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maartje Dis - WaarBenJij.nu Van Laos naar Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maartje Dis - WaarBenJij.nu

Van Laos naar Cambodja

Door: Maartje van Dis

Blijf op de hoogte en volg Maartje

04 November 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal!

Nadat ik vanochtend al een paar duizend woorden had getyped en 1,5 uur verder was, verdween ineens mijn tekst als sneeuw voor de zon, dus hier ga ik dan maar weer!

In Vang Vieng zijn we nog een paar dagen gebleven. We zijn nog een dag naar de caves geweest, waar niet echt veel aan was. De eerste grot was een gat in de berg waar ze een buddha beeld in hadden geplaatst. De tweede cave was wel een echte grot, maar het enige wat we deden was er een rondje in lopen en de gids gaf geen informatie of iets. De derde cave was in het water, dus dat was zwemmen! Opzich wel grappig, maar niet heel bijzonder. Verder hebben we nog een dag getubed en de rest van de dagen uitrusten van al het uitgaan, wat je daar heel goed kan doen!

Op dinsdag dan toch vertrokken met de bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. ’s Avonds aangekomen en opzoek naar een guesthouse. Sam ging meteen door met een volgende bus naar Hanoi, dus dit weer iemand die de groep verliet.
5 van de jongens waren nog in Vang Vieng en zouden de bus de volgende dag nemen, maar tijdens het eten kregen we een smsje van één van hen dat ze bijna in Vientiane waren. Ze hadden helemaal vanaf Vang Vieng naar Vientiane een tuk tuk genomen. En dit op een hele bochtige en hobbelige weg! We hadden allemaal een kamer op de 4e verdieping en hier was ook een groot balkon met uitzicht op de rivier. Meteen dit balkon in beslag genomen en hier met zn allen nog even gezeten.
De volgende ochtend gingen we ontbijten bij een scandanavian bakery. Daarna was het tijd om onze bustickets te regelen. Sarah en Georgia naar de eilanden van Thailand en de rest naar de 4000 islands in zuid Laos. Na alles geregeld was hebben we een busje besteld om ons naar het buddha park en de grootste tempel van Laos te brengen. Helaas was de tempel tegen de tijd dat we daar waren aangekomen al gesloten, maar het park was gelukkig wel open.
Terug bij het guesthouse wat gegeten en daarna op skype met Emma en Ymke! :) Daarna zijn we met zn allen gaan bowlen! Na twee potjes hadden we het wel weer gezien en terug naar ons mooie balkon. Hier nog even gezeten en daarna naar bed!

De volgende dag bij dezelfde bakkerij gegeten, want het was echt heel lekker! Aangezien er gratis internet was, nam iedereen zn computer mee om op internet te gaan. Na het ontbijt nog even met Sarah en Georgia door de stad gelopen en ik kwam in een winkel waar ze koekjes van de Albert Heijn hadden! Nadat ik heel vrolijk door de winkel met mn koekjes had gerend en al bijna bij de kassa was, zag ik dat ze 85.000 kip waren wat 8,5 euro is! Dat was dan weer een teleurstelling, dus dan maar niet. Verder hadden ze heinz ketchup, remia mayonaise en maaslander kaas! Voelde mij al helemaal thuis!
Daarna was het tijd om naar het guesthouse te gaan, waar Sarah en Georgia werden opgehaald voor hun bus richting Bangkok. Nadat zij weg waren zijn de jongens bij hetzelfde Indiase restaurant als gister gaan eten en zijn wij met alle meiden opzoek gegaan naar hamburgers met patat. Ik geloof dat ik nog nooit zo’n goede hamburger heb gegeten in mijn hele leven!
Dit was dan ook het enige goede aan Vientiane, want ondanks het de hoofdstad is, is het een kleine stad, nog steeds niet echt goed ontwikkeld, alhoewel ze wel overal hard aan het werk zijn, maar er is nog steeds niets te doen.
Na het eten nog even geld gewisseld naar dollars en extra geld gepind, want kennelijk zijn er op de 4000 eilanden geen pinautomaten.
Daarna weer snel terug naar het guesthouse waar de taxi, natuurlijk 2 uur later dan geboekt, ons kwam ophalen om ons naar de bus te brengen. Daar gaan we dan, een 16 uur lange reis richting de 4000 eilanden. De bus was natuurlijk weer heel anders dan ons was beloofd en dan op de foto’s te zien was, maar je kan er niet veel aan doen, dus daar ga je dan de bus in. Een éénpersoons bed wat je met zn 2en moet delen en ongeveer 1,20 meter lang is. Toch maar het beste er van maken en na 2 films waren we zo moe dat we het niet echt meer merkten.
’s Ochtends vroeg kwamen we aan in Pak se. Vanaf hier zouden we een volgende bus hebben naar de boot die ons naar de eilanden zou brengen. Het probleem was alleen, dat we onze tickets aan een mannetje in Vientiane hadden gegeven voor de bus en ze ons nu niet op de andere bus wilde laten gaan, omdat we geen tickets hadden. Uiteindelijk mochten we dan toch wel mee en was het geen probleem.
Met zn alleen het busje in en toen werden we ineens afgezet bij een tourist agency, waar je hele toevallig ook kon ontbijten. Er werd ons gezegd dat zo’n 3 kwartier later een ander busje kwam om ons op te halen. Hetzelfde busje kwam echter aangereden, dus het was waarschijnlijk gewoon een smoes om ons te laten ontbijten.
Hup met zn allen weer de bus inladen en daar gaan we dan weer. Nog wat discussie met onze chauffeur, omdat hij keihard Laos muziek ging draaien en deze niet zachter wilde zetten en wij daarom demonstratief Craigs ipod boxjes aanzette. Uiteindelijk zette hij toch zijn muziek uit en stond onze muziek aan. Verder heb ik de hele weg geslapen, dus weet ik niet zoveel over de rit.
Eenmaal aangekomen bij de boot, moesten we met zn 11en en onze bagage in een kleine boot, maar gelukkig ging alles toch goed. Behalve dan dat die man ons bij het verkeerde eiland afzette en aangezien we allemaal moe waren en geen zin hadden in een discussie die man 50.000 kip betaald om ons naar het goede eiland te brengen, ondanks ons ticket gewoon naar het andere eiland ging.
Daar aangekomen zijn de jongens opzoek gegaan naar een guesthouse en zijn wij wat gaan drinken bij een restaurantje en hebben we op de tassen gelet. Een half uurtje later kwamen ze terug, want ze hadden een guesthouse gevonden waar we met zn 11en konden blijven en het lag aan het water.
Snel alle spullen in de kamer gegooid en een douche genomen, die helaas wel koud was. Daarna dachten we snel even wat te gaan eten, maar pas na 2 uur kregen we ons eten. ’s Avonds lag ik al om half 8 in bed in een diepe slaap, moe van de lange reis en werd niet wakker voor 10 uur de volgende ochtend.

We zouden fietsen gaan huren, maar het regent en het is koud. We zaten zelfs met truien aan bij het ontbijt. Aangezien het morgen halloween is en wij dit natuurlijk niet willen overslaan op zoek naar een outfit. Na wat rondgelopen te hebben en wat ideen opgedaan te hebben, ben ik weer terug naar bed gegaan, want ik was nogal duizelig en kon bijna niet meer op mn benen staan. Om 5 uur weer wakker geworden, want om half 6 ging de boot naar een ander eiland om daar te gaan eten. We gingen hier eten bij een restaurant van een Engelsman die hier nu woont en kok is geweest in Engeland en Sweden. Het eten was ook echt heerlijk! Ik geloof niet dat we ooit zoveel eten hebben gegeten op één avond! Daarna weer terug naar ons eigen eiland en naar bed, want morgen willen we toch echt fietsen gaan huren!

Dan toch echt de fietsen gehuurd op zondag. Een rondje gereden over het eiland en het bleek dat je in een bepaald deel van de rivier de zoet water dolfijnen kon zien. Deze helaas niet gezien, maar wel de rest van het eiland. Eenmaal terug was het op jacht naar een halloween outfit. Mijn outfit bestond uit een zelfgemaakte rok van bladeren, een ketting van een soort rare noten en een bloem in mn haar. Niet heel bijzonder, maar ik ben er een hele middag mee bezig geweest!
Iedereen was echt super goed verkleed en al helemaal als je je bedenkt dat ze het hier niet kennen en je geen spullen kunt kopen!

De volgende ochtend lang uitgeslapen. We wisten dat halloween laat zou worden, dus speciaal daarom hadden we besloten de bus pas dinsdag te nemen en niet maandag, de dag na halloween. Maandag was een beetje een bijkom dag, pak dag en even op internet dag. Niet veel gedaan dus!

De eilanden waren niet heel erg bijzonder. Geen stranden, bruin water en de mensen waren niet heel vriendelijk. We kregen een beetje het idee dat ze je liever kwijt dan rijk zijn.. Toch was het een leuke tijd hier en niet zo toeristisch. In hetzelfde straatje als ons guesthouse woonde de lokale bevolking en was een school.

Dinsdag dan toch echt de bus gepakt naar Cambodja. Eerst bij de grens belachelijk afgezet natuurlijk. 2 dollar om Laos uit te gaan, 1 dollar om een papiertje in te vullen met dat je je goed voelt en dus gezond bent, 23 dollar ipv 20 wat het normaal is voor je visum en dan nog een dollar voor een stempel. Je kan er niets aan doen, dus betalen maar!
Daarna was het nog 1,5 uur wachten voordat de bus weg ging, die overvol was, want 6 mensen moesten op de grond zitten en dit terwijl de busrit zo’n 12 uur duurt. Gelukkig hadden wij allemaal een stoel!
Onderweg in de bus was er een mannetje die ons vertelde dat ons ticket in Cambodja niet geldig was, omdat we het in Laos hadden geboekt en de bus niet naar Siem Reap ging, maar naar Phnom Penh. Fijn. Hij vertelde ons, dat we vanaf Phnom Penh een lokale bus moesten nemen, die waarschijnlijk heel oncomfortabel is, overvol en er 6 uur over zou doen naar Siem Reap. Voor 3 dollar per persoon, zou hij een VIP bus voor ons regelen. De helft van ons geloofde hem en de helft vertrouwde hem toch niet helemaal. Nadat we hem vertelde het niet te doen, werd hij boos, dus dan klopt er al helemaal iets niet. De eerst volgende halte ging hij eruit en er stond voor ons in Phnom Phen gewoon een VIP bus klaar om ons binnen 4 uur naar Siem Reap te brengen. Hij probeerde ons gewoon op te lichten dus!
Na de grens en het bus incident hadden we niet echt een goed beeld van cambodja, maar gelukkig stond bij de bushalte in Siem Reap, het was ondertussen al 12 uur ’s nachts, iemand van het guesthouse klaar om ons op te halen. En de mensen van het guesthouse zijn zo aardig, dat onze mening totaal veranderd is!
Zeker na de volgende ochtend. Nu spraken we pas echt met de mensen van het guesthouse en het zijn echt hele lieve en behulpzame mensen. Na een heerlijk ontbijt begon ik te typen met het verslag. Ruim 1,5 uur later wilde ik het opslaan, maar daar ging alles. Daarna nog met mama geskyped. Tegen die tijd was het alweer half 3, dus na nog een late lunch op naar de tourist office, waar we een gids voor morgen hebben geboekt voor Angkor Wat. Daarna naar de night market gegaan. Eerst een cocktail gedronken, gewinkeld, gegeten, nog meer gewinkeld en daarna een tuk tuk terug. Nog even met Emma geskyped en ik zit nu op mn kamer mn blog, iets minder uitgebreid dan mijn eerste blog van vanochtend, te schrijven. Het is nu alweer bijna half 1 voor mij en we worden morgen om half 8 opgehaald en om 7 uur staat het ontbijt klaar voor ons. Snel gaan slapen dus!

Tot over een paar dagen!
Liefs,..

Oh en de link voor de foto’s van Laos: http://www.facebook.com/album.php?aid=248900&id=535382438&l=bb8ebcc099

• 03 November 2010 - 17:38

Lolotte:

Vind het toch nog wel een lang verslag hoor :) Veel plezier morgen. kus!

• 03 November 2010 - 17:47

Lieve Maartje,

Wat een avonturen en die cocktails moeten wel heel lekker zijn? Fijn dat je zo geniet. Waar blijven de foto's, liefs en kus

• 03 November 2010 - 18:49

Sophie:

Wat een verhalen weer! Echt zo leuk om alles ook een beetje mee te maken, ook al is het via de computer :).
    Succes met het opstaan morgen!
    Liefss

• 04 November 2010 - 10:40

Petra:

mooie foto's! en heel veel vrolijke mensen! Liefs

• 04 November 2010 - 18:15

Ineke:

wat een boel belevenissen weer, klinkt allemaal weer erg interessant!
    Ook de foto's zijn erg leuk steeds!

• 04 November 2010 - 18:28

Petra:

heb de foto's gezien, mooi hoor. Wat zit er in die emmers? X

• 04 November 2010 - 21:45

Emma:

Woop mijn naam komt 2x voor in je blog, me likes. Hoe was Angkor Wat?? Volgende keer even een rustiger plekje opzoeken voor skype hoor!;-) Have fun daar!! :D we skypen snel weer! xxxxxx