Trekking, Olifanten, Tijgers en Koken - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Maartje Dis - WaarBenJij.nu Trekking, Olifanten, Tijgers en Koken - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Maartje Dis - WaarBenJij.nu

Trekking, Olifanten, Tijgers en Koken

Door: Maartje van Dis

Blijf op de hoogte en volg Maartje

13 Oktober 2010 | Thailand, Chiang Mai

Hallo Allemaal!

Nadat men mijn vorige stukje nogal afgekapt vond, nu dan toch maar wat uitgebreider. Succes met lezen!

Dag 12 09.10.2010
Vandaag was de eerste dag van de trekking. Met zn allen de auto in en onze guide ‘Woody’ ontmoet. Nog even Hessel opgehaald bij een ander guesthouse en klaar om te gaan! Tenminste dat dachten we. We gingen eerst nog naar de Tourist Police van Chiang Mai, waar één of andere rare Engelsman met rood haar ons wat dingen vertelde, maar op een nogal creepy way. Het kwam er in iedergeval op neer dat we naar de tourist police moesten gaan als er iets was en niet naar de gewone politie, want die snappen er vaak toch niets van. Na zijn praatje hadden we eigenlijk meer het gevoel dat we niet naar hen moesten gaan, want hij was toch een beetje eng!

De groep bestond uit 10 mensen. 4 Duitse meisjes: Anja, Simone, Lena & Veronika, 3 Britse meisjes: G, Sarah & Georgia, 1 Nederlands meisje: Femke en de enige man Hessel die ook Nederlands is. Gelukkig voor hem was Woody er nog, dus was hij niet helemaal alleen.

Eerst nog even met zn allen naar een marktje, waar Woody de lunch en het avond eten in kocht en wij nog wat water en koekjes voor onderweg. Daarna eindelijk op weg naar het olifanten kamp.
Eerst nog even lunchen en dan hop de olifanten op.
De olifant waar ik op zat, was natuurlijk weer het langzaamst, want we begonnen voorop en na 2 minuten waren we door de andere 4 olifanten dik ingehaald. De olifanten kwamen net terug van een rit met een andere groep, dus hij was waarschijnlijk heel moe of we waren gewoon te zwaar. Wat mij allemaal niet zou verbazen na al het heerlijke Thaise eten, wat ik hier in grote maten eet! Mijn olifant moest natuurlijk ook weer net dat blaadje of takje hebben wat een stuk boven een ravijn hing. Dus daar gingen we: stapje naar voren, nog een stapje naar voren en ja hoor, we stonden helemaal op het randje. Het scheelde niet veel of we waren naar beneden gedonderd. Nadat G en ik toch met enig angst probeerde vast te houden aan het bakje, liep hij uiteindelijk weer een stukje achteruit. Verder was het een leuk ritje, maar ik vond de olifanten er niet heel blij uitzien, maar wie weet is dat hun natuurlijke uitstraling.
Na de olifantentocht kwam het zware werk. De jungle in en op naar de hiltribe, waar we die avond zouden verblijven. Van te voren zeiden ze dat een zo’n 3 uur zou duren, maar Georgia en Sarah hadden het nogal onderschat dus wij deden er in totaal zo’n 4 uur of misschien zelfs langer over. Daardoor nog een lekkere regenbui over ons heen gehad, maar uiteindelijk toch allemaal heel aangekomen! Ons even opgefrist en droge kleding aangedaan en tijd voor het avond eten. Ondanks we allemaal enorme honger hadden, was het moeilijk eten, omdat we toch allemaal wel heel moe waren.
Na het eten met zn allen gezellig gepraat en wat spelletjes/raadsels gedaan en de meesten gingen daarna naar bed. Samen met Anja, Hessel, Woody en een andere guide hebben we nog Yathzee gespeeld. In Thailand kennen ze dit spel niet, maar Woody en die andere guide vonden het echt een geweldig spel. Hierna toch ook maar ons bed in gegaan, wat meer op een kleedje en de vloer leek.
Boven op de berg is het allemaal toch wat kouder dan in het dal, dus daar had ik mij nogal in vergist, dus het was een koude nacht!

Dag 13 10.10.2010
Dag 2 van onze trekking. Eerst opgestaan, ontbeten en het was weer tijd om te gaan. Zo’n 1,5 uur naar beneden lopen naar een waterval. Wij liepen met zn allen voorop en Georgia en Sarah liepen samen met Woody en Hessel een stuk achter ons. Bij de waterval even gezeten, maar we hadden niet veel tijd, want we moesten optijd terug zijn, omdat de wegen worden afgesloten voor de Sunday walking street.
Na de waterval weer een uurtje naar beneden en raften! Het was niet heel wild en bijzonder, maar wel heel gezellig! Nadat Lena en ik een rondje over de rand van de boot hadden gerend en in de rivier hadden gezwommen was het tijd voor bamboo rafting. Bamboo rafting is eigenlijk met zn allen op een vlot van bamboo en de voorste stond en had een stok om te sturen en vooruit te gaan. Na een tijdje gestuurd te hebben, werden mn armen toch wel moe en heb ik het overgedragen aan Lena.
Hierna was het tijd voor lunch. Nog even rustig gezeten om het eten te laten zakken en ik heb nog geping pongd met Tha, een Thai die de andere groep begeleide. Na een poging van de hem en de andere Thaise guides om mij over te halen om daar te blijven en die avond naar huis gebracht te worden op de motor door hen, toch maar gewoon met de auto en de groep terug gegaan.
Terug allemaal heerlijk gedouched, wat echt heel goed voelt, na 2 dagen in de jungle met deze hitte!
Hierna op naar de Sunday walking street met Femke, Lena, Veroni en G. Het is echt een enorme markt met allemaal verschillende dingen. Eten, kleding, sieraden en heel veel handmade dingen. Na een armbandje, een enkelbandje en oorbellen gekocht te hebben, was het wel weer genoeg geweest. Hier ook nog wat rare gerechten geprobeerd en weer terug richting het guesthouse. Hier met zn allen nog even gezeten en alweer einde dag.

Dag 14 11.10.2010
De dag na de trekking. De meesten hadden enorme spierpijn in hun benen, maar daar had ik niet echt last van. Ik was vannacht wel een paar keer wakker geworden te zijn vannacht met buikkrampen. Dat ging naarmate de dag vorderde ook wel weer voorbij. Het vervelendste was eigenlijk de pijn in mijn rug. Om te douchen moet ik namelijk naar boven lopen, maar lopen ging niet echt. De hele dag dus eigenlijk beneden gelegen en gezeten en niets gedaan.
Rond een uurtje of 4 nog wel even een ice coffee gedronken met Femke en Lena en daarna weer terug naar het niets doen. Lena en Veroni gingen om 6 uur weg, dus afscheid genomen en zijn Georgia, Femke en ik naar de Mac geweest om daar wat te gaan eten. Die avond samen met G, Sarah, Georgia, Femke, een fransman en nog wat mensen gekaart dat was het wel weer.

Dag 15 12.10.2010
Samen met Georgia, Sarah en Femke naar de Tiger kingdom geweest. Samen met de grote tijgers op de foto geweest wat in het begin toch wel een beetje spannend was! Helaas zaten ze met zn allen in de kooi en niet buiten vanwege de regen. Dus geen mooie plaatjes met de tijgers in het gras, maar gewoon in een kooi.
Na de tijgers even gezeten in het guesthouse, pasfoto’s laten maken voor mn visum voor Laos en daarna samen met Femke naar een foodmarket geweest. Hier heb je allemaal tentjes naast elkaar en kan je gewoon ergens wat halen en heb je op een plein ernaast allemaal tafels waar je aan kunt zitten. Ondertussen was er op het podium een optreden van een Thaise zangeres, waarvan wij eigenlijk dachten dat het meer een soort open podium was, want zo goed was ze niet.
Hierna nog een ijsje gehaald en op de terugweg nog even gestopt voor een uur massage. Hierna nog bij ons vaste plekje een cocktail gedronken en weer terug naar het guesthouse, waar iedereen aan een drankspelletje zat met hele sterke whiskey.
Samen met Kamal en Femke, maar ergens anders gaan zitten en even geinternet. Nog 2 uur met Femke thuis geskyped en daarna toch maar naar bed, want hier was het alweer 2 uur ’s nachts.

Dag 16 13.10.2010
Vandaag een cooking course gedaan. Eerst de markt op en wat dingen geleerd over kruiden, groentes, fruit, noodels en rijst en daarna de keuken in. Je kon kiezen tussen enkele gerechten om te leren, dus samen met Claire gezorgd dat we allebei wat anders kozen, want dan leerden we meerdere gerechten.
Het was echt heel leuk om te doen, maar wel een vermoeiende dag. Thuis zal ik het maar eens uitproberen, want we hebben een kookboek met wat we hebben gemaakt meegekregen.
Terug in het guesthouse even wat kaarten geschreven en naar het postkantoor gebracht. Hierna even wat bijgeslapen, wat nieuwe anti-muggenspul gekocht en nog even wat gegeten. Nu toch maar even mn blog bijwerken en wat foto’s nog op facebook gezet.
Morgen ga ik richting Pai. Hier ontmoet ik een groep van een stuk of 8 man, waarmee ik in Chiang Mai ook een tijdje mee heb opgetrokken. Zij zijn gister al vetrokken richting Pai, maar ik wilde nog een dag langer blijven vanwege de cooking course.
Zo nog even mn tas pakken en maar een keer optijd naar bed!

Dat was het wel weer! Ik heb een tweede foto album dus weer even de links:
Album 1: http://www.facebook.com/album.php?aid=221466&id=535382438&l=83baf64da9
Album 2: http://www.facebook.com/album.php?aid=232697&id=535382438&l=8898f0e98b

Tot snel weer!
Kus

• 13 Oktober 2010 - 15:42

Huib & Lolotte:

We wilden net iets over je verhalen gaan opmerken (meer wat, minder wie) maar je hebt het al gedaan. Leuk stukje weer.

• 13 Oktober 2010 - 16:14

Sophie:

Echt leuke verhalen, vind het zo leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent :)! Mis je hier wel hoor.
    Xxxx

• 13 Oktober 2010 - 16:32

Femke:

Had het grootste deel gister natuurlijk al gehoord, maar fijn dat je nu je belofte om een keer voor ons te gaan koken ook op schrift hebt gezet! ;) Ik hou je er aan! Veel plezier weer! Kusss

• 14 Oktober 2010 - 08:25

Petra:

Leuke verhalen en mooie foto's.Wel veel drank!Of drink jij alleen maar tropische vruchtensapjes! Dat je geniet, is overduidelijk. Op naar volgende avonturen. Kus

• 14 Oktober 2010 - 13:53

Genia:

hoop niet dat je vlam in de pan had, op foto van kookcursus. Leuk je ver-halen, zo te lezen geniet je enorm. Nog veel plezier. liefs

• 14 Oktober 2010 - 16:22

Emma:

Haha, wat ben je toch een lieverd he, bekommeren om het welzijn van de olifantjes maar hem dan toch lui noemen :p