Ik kan met stokjes eten! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maartje Dis - WaarBenJij.nu Ik kan met stokjes eten! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Maartje Dis - WaarBenJij.nu

Ik kan met stokjes eten!

Door: Maartje van Dis

Blijf op de hoogte en volg Maartje

01 Oktober 2010 | Thailand, Bangkok

Sa waa di kha!

Alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar hier dan toch weer een ‘kleine’ update van mijn afgelopen paar dagen!

Dag 1 (avond) 28.09.2010
Nadat ik naar het internetcafé was geweest ben ik even terug gegaan naar het guesthouse. Even al mijn spullen teruggebracht en daarna opzoek naar een leuk tentje om even wat te gaan eten. Toen ik daar eenmaal zat met de kaart voor me, waar je 6 pagina’s met Thai food hebt!!, kwam er nog een meisje binnen. Zij was ook alleen, dus ging ik naar haar toe en hebben we samen gegeten. Ze kwam uit Zweden en het was al haar 6e keer in Thailand. Ze kende de ober, Jack, al dus dat was ook gezellig. Daarna hebben we nog wat drankjes gedaan en tegen de tijd dat ik terug was in het guesthouse was het alweer half 2. Nog even lekker een douche genomen, een warme douche en toen mn bed in gedoken.

Dag 29.09.2010
Vandaag heerlijk tot 12 uur geslapen. Even een flesje water gehaald en gewoon maar een richting opgelopen. Ik ben toen langs het ‘Democracy Monument’ gelopen. Het stond midden op een rotonde en was niet heel bijzonder. Daarna kwam ik langs ‘Wat Ratchanaddaram’. Een hele mooie tempel, maar je kon er helaas niet naar binnen, want ze waren er aan het bouwen. Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat ‘Wat’ tempel betekent, want voor iedere tempel die je ziet staan op de kaart staat ‘Wat’. Hierna kwam ik een fort tegen, maar daar kon je ook nergens naar binnen, tenzij je zin had om over een muur te klimmen. Als laatst ben ik naar de ‘Golden Mountain’ geweest. Hiervoor moest je eerst 100.000 treden, ok misschien minder, maar in ieder geval ver omhoog lopen. Vanaf daar kon je wel heel mooi het overzicht over heel Bangkok zien. Verder waren er natuurlijk een hoop monniken met mooie oranje gewaden aan! Wat me daarover wel verbaasde, was dat ze gewoon overal op straat lopen en allemaal mobiele telefoons hebben en in de tuk tuk rijden. Ik dacht dat ze heel sober leefden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Hierna vond ik dat ik wel weer genoeg tempels en buddha’s had gezien, dus maar weer terug naar khao san. Aan het eind van de straat waar het guesthouse is, is een klein tentje op straat waar je leuk kan zitten en eten. Hier heb ik, en ik ben er speciaal voor jou Pien even naartoe gegaan, 2 dove meisjes uit Amerika gezien. Even hallo gezegd en gepraat en daarna weer terug naar het tafeltje waar ik zat. Hier heb ik samen met een vrouw uit Engeland, Alex, wat gegeten en even later kwam er nog een oude man van 82, die uit Nederland kwam, maar die 45 jaar in Amerika heeft gewoond en daarna nog 2 jaar in Chiang Mai en nu eigenlijk overal en nergens, en een jongen uit Nieuw Zeeland die opzoek was naar werk, want zijn geld was op.
Hierna ben ik met de boot naar China town gegaan, wat overigens een heerlijk vervoers middel is, en heb daar samen met een man uit Kroatie; Danko die ik daar heb ontmoet gegeten. Hierna zijn we met de taxi naar Siam Square gegaan en hebben we eerst in het Hard Rock Café en daarna met de skytrain naar een Engelse Pub geweest. We wilden daarna nog ergens anders heen, maar alles was gesloten op woensdag avond, dus heb ik maar een taxi terug genomen naar het guesthouse. Voordat ik thuis was, was het alweer half 3, dus het was weer lekker laat! Wat wel heel erg opviel in Siam, het wat rijkere deel van Bangkok, waren de oude westerse mannetjes van een jaar of 50/60 met jonge Thaise meisjes van een jaar of 20. Soms meerdere meisjes. Alle meisjes zaten ook allemaal op de stoep bij kleine barretjes of tentjes te wachten totdat er mannen naar hen toe kwamen. Verder heb ik nog een paar shemales gezien en ze lijken wel echt op een vrouw, maar je merkt dat er iets niet helemaal klopt. Raar in iedergeval!

30.09.2010
Vandaag heb ik belachelijk lang geslapen tot 2 uur. Ik zit nog niet helemaal in het ritme, maar ik voelde me ook niet heel erg lekker, dus het was heerlijk om nog even te blijven liggen! Daarna er toch maar wel uit gegaan. Even gedouchte en een Bananashake en wat water gehaald bij het tentje aan het eind van de straat. Daar merkte ik dat ik de map van Bangkok en de lonely planet was vergeten op mijn kamer, dus die nog even opgehaald. Even gekeken waar ik naartoe wilde, maar ik kon het niet vinden, dus aan een ander meisje gevraagd; Julie uit Parijs, of ik misschien op haar plattegrond mocht lenen. Ze was alleen net aangekomen, dus ze had er nog geen. We zijn toen samen een nieuwe plattegrond gaan halen bij een information center. Daar even nagevraagd waar de ‘Flower Market’ precies was, want daarvan had ik gister gehoord van de jongen uit Nieuw Zeeland. We hebben de boot genomen en zijn eerst een tempel gaan bekijken: ‘Wat Ratchaburana’ en zijn toen via het Indiaase deel van Bangkok beland bij een Indiase tempel: ‘Sri Gurrusingh Sabha’. Op de terug weg zijn we op de flower market geweest. Je hebt hier echt hele mooie bloemen in alle kleuren! Onderweg nog wat vers fruit gekocht en een raar noten/pinda koekje. Het begon alweer donker te worden en we hoorden het onweer al aankomen, dus hebben we snel een tuk tuk terug genomen naar khao san. Tenminste we dachten even snel. Voor het stoplicht hebben we bijna een half uur moeten wachten! In Nederland zou iedereen allang agressief uit de auto’s stappen en hier is het heel gewoon.
Eenmaal terug bij Khao San Road hebben we even wat tentjes bekeken en daarna zijn we een hapje gaan eten bij Jack. Rond een uur of 8 weer terug naar het guesthouse en begonnen met de foto’s op de laptop te zetten en een berichtje voor jullie te schrijven. Hier zit ik nu aan tafel met Simone, een Nederlands meisje wat net is aangekomen. Morgen gaan Simone en ik en misschien dat Julie ook mee gaat, maar die moest nog even kijken, naar ‘Wat Phra Kaew’, ‘The Grand Palace’, ‘Wat Pho’ (‘Wat Phra Chetuphon’) en ‘Wat Arun’. Een lange dag voor de boeg dus. Ik twijfel nog of ik zaterdag of zondag moet doorreizen naar Ayuthaya, maar dat zien we morgen weer wel.
Nog even snel een drankje gedaan met Simone en daarna (alweer lekker laat) rond een uurtje of 2 naar bed. Morgen wil ik vroeg opstaan, want ik heb nog een hoop op mijn lijstje staan!

Dag 4 01.10.2010
Vandaag heel vroeg opgestaan! Kwart voor 9! Toen even een mango shake gehaald en samen met Simone richting de boot gegaan. We zijn toen eerst naar ‘Wat Phra Kaew’ en ‘The Grand Palace’ geweest. Het is allemaal echt enorm groot, maar wel een hoop Buddha Buddha!
Daarna zijn we richgint ‘Wat Pho’ gegaan. Daar lag een Buddha beeld va 45 meter lang en 15 meter hoog! Op de weg naar ‘Wat Arun’ aan de andere kant van het kanaal kwamen we Julie (het Franse meisje) weer even tegen. Zij was net bij ‘Wat Arun’ geweest en ging naar ‘Wat Pho’. Even gezellig gezeten en bijgepraat en zijn we allemaal weer verder gegaan.
Wat Arun; Niets voor jou mam! Onwijs steile trappen naar boven, en dus ook naar beneden, en doodeng! Wel heel mooi hoor!
Na Wat Arun hebben we, nadat we gewoon zijn genegeerd door 2 bussen! We stonden half springend op straat dat we die bus wilden hebben, maar ze keken naar ons en reden gewoon door! Waarschijnlijk vonden ze dat wij toeristen wel een taxi of tuk tuk konden betalen! GRRR!
Toen was er gelukkig toch een andere bus zo lief om voor ons te stoppen en die heeft ons bij de Skytrain afgezet, waarmee wij naar Siam Square zijn gegaan. Hier zijn we naar MBK Shoppingcenter en Siam Paragon geweest! Echt heel leuk! Ook nog even twee Indiaase jongens gesproken in de bus en dubbel gelegen om een tv programma wat liet zien hoe ver een kikker, een pinguin en een kangeroe kon springen.
Op de terugweg wilde geen een taxi op de meter rijden en de tuk tuk’s gingen niet lager dan 200 bath (wat maar 5 euro is, maar wel 120 bath te veel, want ik had 80 betaald 2 avonden ervoor). Gelukkig bleek er ook een bus te gaan naar Khao San! Een aardige Thaise Student die goed engels kon heeft ons even geholpen met welke bushalte we eruit moesten en gelukkig was het nog goed ook! Nog even een hapje gegeten. Ik kan nu officieel met stokjes eten!! :D Daarna en weer terug naar het guesthouse. Onderweg naar het guesthouse nog 3 dove Thaise mensen ontmoet en even mee gepraat (alweer!). Toen we terug kwamen zag ik dat ik allemaal verontruste smsjes van het thuisfront had ontvangen dat ik iets van me moet laten horen. Nu toch maar even richting het internetcafé gegaan en meteen maar mn waarbenjij.nu geupdated!
Ik wilde vandaag eigenlijk gaan vragen hoe ik naar het treinstation moest komen, maar de toerist information was al gesloten bij mijn guesthouse. Ik weet dus nog steeds niet of ik nu morgen of zondag naar Ayuthaya ga. Julie gaat in ieder geval zondag, dus ik kan me ook nog wel een dagje hier vermaken en dan zondag met haar meegaan. Ik zie nog wel even en jullie horen het wel!

Nog even wat opvallende dingen uit Bangkok:
1) Als mensen geen geld van je willen, zijn ze echt heel aardig en behulpzaam!
2) Tuk tuk mensen zijn afzetters
3) Er is me al 10000 keer verteld dat ik ergens niet heen moet gaan, omdat het niet leuk is, gesloten is, het vandaag gratis toegang is in één of andere tempel of ze hebben wel een andere smoes klaar liggen! Ik trap er niet meer in!
4) Verder voel ik me af en toe een beetje de botte, verwende toerist als ik voor de 80.000e keer de tuk tuk chauffeuren of andere verkoopmannetjes gewoon weg negeer of keihard ‘NEE’ in hun gezicht schreeuw. Maar het hoort er allemaal bij!
Dat was het weer voor vandaag! Jullie hebben heel wat bij te lezen!

Laa kàwn kha (Goodbye!) xxxx

  • 01 Oktober 2010 - 16:56

    Jorran:

    Steile trappen... Wacht maar tot Ayuthaya! ;) Veel plezier!

  • 01 Oktober 2010 - 17:02

    Lolotte:

    Dat was weer een heel verhaal!Je hebt het duidelijk naar je zin.Veel plezier de komende dagen en we zullen proberen je ticket weer om te zetten naar 28 januari. 20 oktober retour zal je in ieder geval niet willen denk ik :) Kus

  • 01 Oktober 2010 - 17:03

    Patrice & Gijs:

    `Hoi Maartje,

    Leuk om zo mee te kunnen reizen met je! Heel veel plezier, we blijven je volgen.
    Groetjes ook van Milou en Leonie.

  • 01 Oktober 2010 - 17:04

    Huib:

    Leuk verslag, staan de foto's op je facebook?
    De verontruste berichtjes waren alleen omdat je al drie dagen niets had laten horen en we zeker nu je nog in de stad bent er wel op gerekend hadden.
    Heb je iedereen, waarvan ik de adressen heb opgestuurd, toegevoegd aan "waarbenjijnu".
    Veel plezier zaterdag.

  • 01 Oktober 2010 - 17:15

    Pien:

    Hahaha leuk! Je hebt daar zo te lezen leuk met allerlei internationale mensen (en talen??? ;) )

    Ben benieuwd naar de foto's, vooral van die roze taxi's ;)

    xxx

  • 01 Oktober 2010 - 17:29

    Carine :

    heb je de eerste bananenpannekoek met chocola al gegeten? DIE ZIJN GODDELIJK!!!!


  • 01 Oktober 2010 - 22:47

    Cathelijne:

    Nichtje, wat een verhalen en oh zo herkenbaar. Vooral de gesloten Waht's en het feit dat ze je dan tegen een very special tarief wel naar een andere hele bijzondere tempel kunnen brengen. Specially open for you :) aha... Zo te horen geniet je erg! Ben benieuwd naar het vervolg!!

    kus

  • 01 Oktober 2010 - 23:04

    Sophie:

    En wat word je hier gemist.. Vandaag Maris en mijn verjaardag dus gevierd nog even met een etentje. Echt jammer dat je er niet meer bij kon zijn, maar wat een geweldige dingen beleef jij daar! En dat je daar niet zoveel sport is ook niet erg, aangezien je veel trap mag lopen las ik :p. Kijk uit naar je next adventure.
    Heel veel liefs.

  • 02 Oktober 2010 - 07:42

    Petra:

    Lieve Maart,

    Wat leuk dat je zo enthousiast bent en dat je al zoveel vrienden hebt. En je schrijft heel beeldend! Compliment. Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar je verdere avonturen. Kus

  • 02 Oktober 2010 - 09:26

    Ineke:

    hoi Maartje,
    Erg leuk verhaal.
    Mij leek "alleen gaan" niet leuk, maar jij komt wel heel veel gezellige mensen tegen, gaaf hoor.
    Maar.... "oude" westerse mannetjes van 50-60 jaar?????
    Hoe jong zijn je ouders? en wij????? even dimmen he? haha
    veel plezier weer!
    liefs Ineke

  • 02 Oktober 2010 - 10:19

    Emma:

    Lang leve google translator?:D haha, klinkt leuk! Tof dat je al zoveel mensen hebt ontmoet!:) heel veel plezier nog daar xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 Oktober 2010 - 10:20

    Genia:

    Leuk al je verhalen. Zo te lezen geniet je enorm.Wij zijn veel in Bangkok geweest, maar ik denk dat ik het nu niet meer herken. Ayuthaya is prachtig.Liefs.

  • 02 Oktober 2010 - 10:20

    Emma:

    trouwens, gister stapte echt jouw cloon in de bus en slim als ik ben kon ik er maar echt niet over uit waarom jij in de bus naar Huizen zou stappen... smart ass ben ik toch he? haha :D

  • 03 Oktober 2010 - 08:51

    Floor :

    ik vind het heel leuk om het te lezen. het lijkt net of ik er bij ben geweest. ik mis je.groetjes floor

  • 03 Oktober 2010 - 09:05

    GuuSyl:

    Hoi Maartje,

    Wat gaaf om je verhalen te lezen. Zijn ook benieuwd naar de foto's van al die "Wats"?

    Floor leest alles voor dus het is ook nog eens heel leerzaam.

    Heel veel plezier nog de komende tijd en we zien de volgende ervaringen graag komen!

    Groeten

    GuuSyl

  • 03 Oktober 2010 - 09:12

    GuuSyl:

    Hoi Maartje,

    Wat gaaf om je verhalen te lezen. Zijn ook benieuwd naar de foto's van al die "Wats"?

    Floor leest alles voor dus het is ook nog eens heel leerzaam.

    Heel veel plezier nog de komende tijd en we zien de volgende ervaringen graag komen!

    Groeten

    GuuSyl

  • 03 Oktober 2010 - 09:12

    GuuSyl:

    Hoi Maartje,

    Wat gaaf om je verhalen te lezen. Zijn ook benieuwd naar de foto's van al die "Wats"?

    Floor leest alles voor dus het is ook nog eens heel leerzaam.

    Heel veel plezier nog de komende tijd en we zien de volgende ervaringen graag komen!

    Groeten

    GuuSyl

  • 03 Oktober 2010 - 10:21

    Ymke:

    Maaaaartje! Wat leuk om ze te lezen wat je allemaal mee maakt!:) je hebt wel naar je zin zo te horen! Heel veel plezier daar xxxxx

  • 03 Oktober 2010 - 10:22

    Ymke:

    Maaaaartje! Wat leuk om ze te lezen wat je allemaal mee maakt!:) je hebt wel naar je zin zo te horen! Heel veel plezier daar xxxxx

  • 03 Oktober 2010 - 11:28

    Roos:

    Hoi maartje
    ik mis je heelllll erg
    is het daar mooi
    in bangkok? groetjes roos xxxx

  • 04 Oktober 2010 - 14:08

    Bente Broerse:

    Hallo Maartje,

    je moeder vertelde dat we je verhalen kunnen volgen, leuk.
    Hoe gaat het met je? Mijn mama heeft al wat verhalen voor gelezen. Ik mis je op Wolfskamer. Ik heb nu les van Kaylee, zij is ook lief.
    Ga je ook foto's plaatsen dan kunnen we je zien?

    groetjes,
    van Bente Broerse
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam & Singapore

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2011

Back home..

25 Januari 2011

Jungle Avonturen

02 Januari 2011

Back in Thailand

29 December 2010

Vietnam

28 November 2010

Van Camodja naar Vietnam
Maartje

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 26962

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Stage in Maleisië!

27 December 2012 - 01 Februari 2013

Thailand en Bali met Ymke!

27 September 2010 - 29 Januari 2011

Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam & Singapore

Landen bezocht: