Finally @ Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maartje Dis - WaarBenJij.nu Finally @ Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maartje Dis - WaarBenJij.nu

Finally @ Bali

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 Januari 2013 | Indonesië, Ubud

Na Thailand kwam toch echt de eeuwige reis naar Bali. Taxi, Boot, wachten, vliegen, wachten, vliegen, taxi. In totaal hebben we er uiteindelijk 27 uur over gedaan. Meteen door het guesthouse aan de Arak gezet, de (sterke) Balineese drank. Paar shotjes erin en dan toch maar met zn allen Kuta in. Apache en Skygarden. Heel gezellig en natuurlijk nog wat meer Arak en een paar Bintangs. Arak+Bintang=koppijn de volgende dag. Dan lekker het strand op, of niet. Golven van een paar meter hoog en een zandstorm. JJ van t guesthouse waarschuwde ‘s avonds even: de golven zijn nu 4 tot 5 meter hoog en in Kuta is het ‘briesje’ uit West Austalie al aangekomen. Al veranderde briesje als nel in een wind, zware wind, lichte storm, storm, zware storm. Gezellig met zn allen in de tuin overdekt gezeten en het water en de elektriciteit was onderhand al uitgevallen. ‘s ochtends werd ik wakker in een strobed, want het dak had wat strootjes verloren.

De volgende dag toch maar naar Ubud dan. Eerst waren mn slippers al gestolen, dus dan maar zonder. Hier ‘s avonds een traditionele dans gekeken en heerlijk gegeten! Terug in onze bungalow, die we niet konden vinden, want je hebt hele mooie poortjes voor de ingang van ieder huis en die lijken allemaal precies op elkaar, dus eerst een paar verkeerde huizen in gelopen (A), was de hele vloer nat, want ja, ons huisje lekte, naja jammer dan. Ook nog die dag een sarong gekocht, want die heb je hier nodig voor de tempels. En nog even de quote van de dag: Ymke zegt: ‘Ik heb zin in een biertje!’ woooooh! Voor de mensen die haar een beetje kennen, weten wat dat betekend!

Scooter time! Ging al een stuk beter dan in Thailand, maar we waren goed verdwaald! Uiteindelijk de (toch niet zo) indrukwekkendeolifanten grot gevonden en daarna waren we zo moedig om de jungle in te gaan opzoek naar de volgende temple. Die natuurlijk nooit gevonden, maar kwamen zo wel uit in een dorpje. Bij wat locals wat gedronken en met de kinderen gespeeld en zij hebben ons nog meegnomen naar een andere tempel. Door naar de volgende tempel. Ik met mijn vrolijke hoofd weer besloten de rijstvelden in te lopen en richting de jungle, slang :s. BRRR toch nog maar verder lopen. Op de terug weg nog 2 ieren ontmoet en met hen ‘s avonds nog wat drankjes gedaan.
Daar ook wat locals ontmoet die ons de volgende dag meenam naar Tanah Lot, een tempel in de zee. Nog een heldhaftige daad van Ym die nacht, ze heeft een reuze spin die in onze badkamer zat doodgeslagen, die de volgende ochtend weg was…

‘s avonds een vriend van Digo, die ons naar Tanah Lot had gereden, ontmoet. Mowgli, uit de film junglebook. Hij heeft een hele gave motor, dus daar wilde ik wel even achterop. Door Ubud gereden en op naar de rijstvelden buiten Ubud. Hier vuurvliegjes gezien, heel veel kikkers en in een bambootoren geweest. Ook kon ik Kuta zien vanaf daar. ‘s avonds met hem en 2 van onze australische buurmeisjes gepraat over alle Balinese tradities, zwarte magie en de gangs en mafia die schijnbaar heel actief zijn op Bali. Vorige maand waren er nog 4 doden en de week ervoor was iemand hand eraf gehakt, want ze vechten hier nog met echte zwaarden. Mowgli was vroeger ook lid van zo’n gang en was drugsdealer, dus wist er alles vanaf!

De volgende dag zijn Mowgli, een vriend van hem, Ymke en ik door Bali gaan rijden op de scooter en de motor. Tempels, rijstvelden, de vulkaan gezien, een koffie plantage en nog veel meer mooie dorpjes en landschappen. Verder stond de politie er, maar de oplossing, keihard gassen en er langs rijden. Ze zwaaiden nog naar ons, maar gewoon snel doorgaan, dan komen ze je niet achterna haha! Als afsluiting gingen we naar een tempel in een klein dorpje waar ze 1x per 6 maanden een ritueel hadden. Als enige westerse deden we hier aan mee. Sarong om en eerst bidden. Dit is een heel ritueel met bloemen. Daarna het heilige water in. 2 baden, met elk 5 fonteinen. Voor iedere fontein eerst bidden, 3 slokken water nemen, 3 keer het water over je heen gooien en dan eronder staan. Dit moet je dan geluk brengen en je boze dromen etc wegwassen. Je reinigt als het ware je lichaam en ziel. Echt heel bijzonder om dit mee te kunnen maken, als waarschijnlijk enige westerling.
Daarna koud van het water en de regen een warme douche genomen en lekker thee gedronken en taartjes gegeten :D ‘s avonds nog met Mowgli bij een heel lekker tentje gegeten richting zijn dorp en dan optijd naar bed, want de volgende dag gingen we de vulkaan beklimmen en dat betekent om 2.30 opgehaald worden!

Om 4 uur met Nyoman onze gids de berg op en natgeregend en half struikelend over de losse vulkaanstenen toch boven gekomen. Hier even gewacht tot de zonsopgang kwam, maar het was bewolkt dus die even gemist. Toch een heel mooi uitzicht! Terug naar beneden nog langs de krater gegaan, maar die was niet meer actief. Er kwam nog wel allemaal rook uit de grond zetten op verschillende plekken. Onze gids vertelde dat ze nog ieder jaar een koe, een geit en een kip in de krater gooien als offer, zodat de krater niet meer actief word. Wat wel heel zielig is, want ze gooien ze er levend in en gaan daar dood aan hun verwondingen.
‘s avonds kroketten gevonden!! Heel lekker na 5 maanden  en afscheid genomen van Mowgli, want de volgende dag op naar Padangbai.

Dit was wel echt our lucky day. Na zo’n 40 minuten rijden, blijkt de chauffeur iemand vergeten te zijn. Spookrijdend terug over de weg en terug naar Ubud. Onderweg een lekke band gekregen, dus wachten op een nieuw busje. Ondertussen nog zwaar opgelicht door een oud mannetje wat vieze soep verkoch op straat, maar het uiteindelijk wel gehaald.
Even door het dorpje gelopen, waar niet veel te beleven is, en lekker gegeten. Daarna optijd naar bed, want de volgende dag duiken!! We hadden meteen geluk: in beiden duiken 2 haaien gezien, een bumpheadparrotfish van een meter bij een meter en verder heel veel mooi koraal en visjes. Ik kwam alleen iets te dicht bij een trigger fish, dus daar bijna door aangevallen. Hij zat achter me aan, beet al in mn fin, maar gelukkig is hij toen weg gezwommen, want ze zijn best giftig, en zwel je helemaal op of ze happen een stuk uit je arm of been. Niet meer te dichtbij komen dus!

Er is alweer een hoop gebeurd, maar dat komt later wel weer!

Kus!

• 22 Januari 2013 - 12:00

Lolotte:

Weet niet of dit soort verhalen mij nou zo geruststellen :) Veel plezier nog de laatste week!
    Liefs mama

• 22 Januari 2013 - 12:22

Genia:

Klinkt allemaal heel spannend, vooral het duiken met die enge vissen!!!!
    Geniet nog maar even van de temperatuur daar, hier is het ijzig koud en sneeuw.
    Liefs Hans en Genia.